رژیم غذایی مراقبان وزن (دیدبانان وزن)

برنامه غذایی مراقبان وزن (Weight Watchers) یکی از بزرگترین برنامه‌های تجاری کاهش وزن در جهان است. این رژیم بر اساس کنترل کالری و پروتئین، مصرف منظم غذا، ورزش و اصلاح رفتارهای نادرست مربوط به سبک زندگی بنا شده است.

“کمتر بخور، بیشتر حرکت کن” پیام اصلی این برنامه غذایی است. در واقع در این برنامه غذایی، رژیم یا دستور منحصر به فردی وجود ندارد و تنها وجه تمایز این رژیم، برنامه‌ای است که به افراد انگیزه می‌دهد تا سعی کنند به هدفشان برسند. برای این منظور افراد طی جلسات منظمی گرد هم جمع می‌شوند و یک شبکه بزرگ حمایتی شامل رژیم گیرندگان و متخصص رژیم درمانی را تشکیل می‌دهند. البته امروزه با گسترش اینترنت، افراد از طریق ثبت نام اینترنتی قادر خواهند بود که در هر جا که مایل داشته باشند در این جلسات شرکت نمایند و به بحث و تبادل نظر بپردازند و از اطلاعات و نحوه کنترل وزن و دریافت رژیم غذایی جدید بهره ببرند.

انتخاب غذا بر اساس سهمیه در رژیم غذایی مراقبان وزن (دیدبانان وزن)

مراقبان وزن دو نوع برنامه غذایی به نام‌های رژیم غذایی فلکس Flax  یا رژیم غذایی کور Core  را شامل می‌شود که هر فردی می‌تواند بر اساس توان خود یکی از این دو برنامه را اجرا نماید.  در برنامه غذایی فلکس، سهمیه غذایی هر فرد بر اساس شاخص توده بدنی، جنس، سن و مقدار وزنی که باید کم کند تعیین می‌شود.  در این برنامه به هر غذایی امتیاز ویژه‌ای داده می‌شود. امتیازها بر اساس میزان کالری، فیبر رژیمی و چربی در غذاها می‌باشد به طوری که غذاهای پرکالری امتیاز بیشتر و غذاهای سالم امتیاز کمتر دارند. هر امتیاز تقریبا برابر با ۵۰ کالری است.  در برنامه غذایی کورCore ، به افراد لیستی از غذاهای اصلی که می‌توانند مصرف کنند داده می‌شود. آنها می‌توانند به هر میزان از غذاهای موجود در این لیست بدون آن که آنها را وزن کنند مصرف نمایند. خرید و تهیه غذا در این برنامه آسان است اما تنوع غذایی در این برنامه کاهش می‌یابد.در برنامه غذایی مراقبان وزن این قابلیت وجود دارد که افراد  می‌توانند هر برنامه غذایی، اعم از فلکس یا کور را که انتخاب می‌نمایند به طور هفتگی تغییر دهند یا می‌توانند همان برنامه‌ای را که انتخاب کرده‌اند ادامه دهند.

در این رژیم به افراد آموزش داده می‌شود که چگونه در شرایط استرسی، غذا خوردن خود را کنترل نماید یا به افراد آموزش داده می‌شود در مواجهه با افرادی که می‌خواهند در رژیم گرفتن‌شان اختلال ایجاد کنند چه برخوردی داشته باشند.

تغییر سبک زندگی در رژیم غذایی مراقبان وزن (دیدبانان وزن)

اصلاح رفتارهای نادرست غذایی و به طور کلی اصلاح سبک زندگی بخشی دیگر از برنامه مراقبان وزن است به طوری که در هر جلسه آموزش‌های رفتاری به افراد داده می‌شود. این آموزش‌ها به فرد رژیم گیرنده کمک می‌کند که رفتارهای نادرست خود را شناسایی و آنها را اصلاح نماید. برای مثال در یکی از جلسات به افراد آموزش داده می‌شود که چگونه در شرایط استرسی، غذا خوردن خود را کنترل نماید یا به افراد آموزش داده می‌شود در مواجهه با افرادی که می‌خواهند در رژیم گرفتن‌شان اختلال ایجاد کنند چه برخوردی داشته باشند. همچنین در مواقع تعطیلات، مسافرت و میهمانی‌ها چگونه رژیم خود را رعایت نمایند و به افراد آموزش داده می‌شود که چگونه بر احساسات ناخوشایند و سرزنش کردن خود در صورت عدم دستیابی به موفقیت فایق آیند.

تشویق به ورزش در رژیم غذایی مراقبان وزن (دیدبانان وزن)

بخش دیگری از این برنامه غذایی تشویق افراد به انجام ورزش است. در این برنامه به افرادی که ورزش می‌کنند این امکان داده می‌شود که امتیازی را برای مصرف مواد غذایی دلخواهشان کسب نمایند. پیاده‌روی یکی از ورزش‌هایی است که بر آن بسیار تاکید می‌شود و به افراد پیشنهاد می‌شود که از دستگاه قدم شمار استفاده نمایند با این کار افراد به طور تدریجی تشویق خواهند شد که میزان پیاده‌روی خود را به ۱۰۰۰۰ قدم در روز افزایش دهند.

مهم‌ترین مزایای رژیم غذایی مراقبان وزن (دیدبانان وزن)

• روند دستیابی به کاهش وزن در این برنامه غذایی آهسته می‌باشد و افراد  به تدریج و حدود نیم تا یک کیلوگرم در هفته وزن کم می‌کنند.
• در این برنامه محدودیتی برای انتخاب غذاها نیست.
• با استفاده از سیستم امتیازدهی، افراد می‌توانند از رژیم‌های سنتی و محلی مورد علاقه‌شان بهره ببرند.
• در این برنامه غذایی نیازی نیست که فرد رژیم گیرنده غذای مخصوصی برای خود تهیه نماید و می‌تواند از غذای تهیه شده برای سایر افراد خانواده استفاده نماید.
• این برنامه غذایی توسط مجامع پزشکی معتبر مورد تایید است.

چند نکته مهم در رژیم غذایی مراقبان وزن (دیدبانان وزن)

• این برنامه غذایی برای کودکان زیر ۱۰ سال و زنان باردار توصیه نمی‌شود.
• زنان شیرده و نوجوانان برای تامین نیازهای مازادشان نیاز به یک برنامه غذایی ویژه دارند.
• این برنامه غذایی برای افرادی که دچار پرخوری عصبی هستند توصیه نمی‌شود.
• افراد بیماری که تحت درمان پزشکی هستند یا از رژیم کم نمک و فاقد گلوتن استفاده می‌کنند قبل از اجرای این برنامه غذایی باید در مورد آن با پزشک متخصص‌شان مشورت نمایند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *